UNESCO-leerstoel Toekomstbeelden & Cocreatie aan Erasmushogeschool Brussel breidt uit

Dialoog tussen cultureel adviseur Mark Geurden en leerstoelhouder Maya Van Leemput. Foto: Bram Goots

Brussel, 13 juni 2025 – De UNESCO-leerstoel Toekomstbeelden & Cocreatie aan de Erasmushogeschool Brussel werd goedgekeurd en verlengd voor de volgende vier jaar. ​ ​ In Vlaanderen zijn slechts negen van zulke UNESCO-leerstoelen actief. Deze erkenning door UNESCO onderstreept het internationale belang van de toekomstgerichte en cocreatieve aanpak van het onderzoeksteam Open Time | Applied Futures Research van de Erasmushogeschool Brussel.

Verankerd in onderwijs en praktijk

De UNESCO-leerstoel richt zich op de interdisciplinaire studie van toekomstbeelden, en hoe media-, kunst- en design-processen gebruikt kunnen worden, bij het maken van vooruitblikken op onze toekomst. Onder leiding van toekomstonderzoeker Maya Van Leemput werkte het team van de Erasmushogeschool Brussel de afgelopen jaren samen met gemeenschappen, kunstenaars, onderzoekers, beleidsmakers en studenten wereldwijd. De leerstoel is stevig ingebed in twaalf opleidingen van de hogeschool en heeft daarnaast een sterke praktijkgerichte onderzoekswerking, dienstverlening en beleidsimpact ontwikkeld.

Internationale samenwerking en maatschappelijke relevantie

Tijdens de vorige cyclus nam de Erasmushogeschool Brussel deel aan diverse projecten die het belang van toekomstverbeelding in de praktijk zichtbaar maken. Zo leverde het onderzoeksteam een bijdrage aan de kandidatuur van Molenbeek voor Brussel 2030 – Culturele Hoofdstad van Europa, waarbij jongeren hun stedelijke toekomsten verkenden.

Op internationale fora, zoals het media- en technologiefestival Re:publica in Berlijn, werkten ze rond de toekomst van cash via workshops, panelgesprekken en interviews. Op uitnodiging van het Congolese kunstencollectief WAZA namen ze deel aan Documenta XV, met focus op relationele, niet-extractieve benaderingen van kunst en toekomsten. Ook in Kuala Lumpur waren ze actief, met een bijdrage aan een conferentie over toekomstgericht onderwijsbeleid, op uitnodiging van de premier van Maleisië.

Antwerp Art Weekend

De nieuwe leerstoelcyclus ging van start tijdens het Antwerp Art Weekend, met een publieksdialoog rond het kunstenaarsresidentieproject Radicale 1924, waarin Maya Van Leemput participatief onderzoek deed naar de raakvlakken tussen kunst en toekomstonderzoek. Lees er hier meer over.

Tijdreis naar het jaar 2050

Een eerste opvallende activiteit binnen de leerstoel is een bezoek aan het M HKA met vijftig deelnemers ouder dan vijftig vlak na de grote vakantie. Zij krijgen een rondleiding die gesitueerd is in het jaar 2050 in het kader van een Erasmus+ project met drie praktijkpartners die werken met ouderen en de Fontys Hogeschool in Nederland. 

Deze week tonen we de resultaten van onze samenwerking aan "Peas Please" met BrusselAvenir. U bent van harte welkom op de vertoning van de kortfilm over het 200-jarige nu waarin een vredesmachine haar werk doet, gemaakt met een half dozijn Brusselse jong-volwassenen, op woensdag 18 juni om 18u30, in au JUS, Jean Volder 24, 1060 Brussel. 

Open Arts & Futures

In de komende jaren zal het team blijven inzetten op toekomstgeletterdheid, cocreatie en de rol van media, kunst en design in maatschappelijke verandering. Samen met het RITCS en het Koninklijk Conservatorium Brussel wordt binnenkort het nieuwe onderzoekscentrum Open Arts & Futures opgericht.

Meer info (enkel voor pers)

Maya Van Leemput, maya.van.leemput@ehb.be, +32 4 86 36 05 45

Woensdag 18 juni om 18u30: Kortfilm Peas Please, Au Jus, Jean Volderstraat 24, 1060 Brussel


Over de UNESCO-leerstoel

De UNESCO-leerstoelen maken deel uit van een wereldwijd netwerk van circa duizend leden die het werk van UNESCO op het gebied van onderwijs, wetenschap, cultuur, communicatie en vrede versterken. Ongeveer 35 leerstoelen richten zich op toekomststudies, foresight en toekomstgeletterdheid.

De leerstoel aan de Erasmushogeschool Brussel legt de nadruk op rigoureuze verbeelding, op individuele en collectieve competenties rond toekomstdenken en -onderzoek, en op de manier waarop toekomstbeelden het handelen van maatschappelijke actoren vandaag al beïnvloeden.

Meer info over de UNESCO-leerstoelen vind je hier terug: Unesco-leerstoelen - Unesco Vlaanderen.


 

 

 

Share

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Erasmushogeschool Brussel

De Erasmushogeschool Brussel biedt kwaliteitsvol onderwijs aan zo’n 7500 studenten in een 45-tal graduaats-, bachelor- en masteropleidingen. Geheel volgens onze humanistische missie streven we naar individuele ontplooiing voor iedereen, in vrijheid en wederzijds respect. Als pluralistische instelling zetten we sterk in op het omarmen van diversiteit, het zichzelf permanent in vraag stellen en nieuwe inzichten verwerven. 

We zijn verankerd in Brussel en streven naar voortdurende samenwerking met de lokale, nationale en internationale partners. Onderzoek, kunstontwikkeling, dienstverlening en uitwisseling tussen de opleidingen versterken ons onderwijs en verrijken het perspectief.

EhB in een notendop • 2 departementen en 2 Schools of Arts: RITCS en Koninklijk Conservatorium Brussel • 20 professionele bacheloropleidingen • 14 graduaten • 11 academische bachelor- , master- en educatieve opleidingen in de kunsten • Ruim 40 postgraduaten en bij- en nascholingen • 7500 studenten gespreid over 10 campussen.

Neem contact op met

Nijverheidskaai 170, 1070 Anderlecht

+32 2 523 37 37

info@ehb.be

www.ehb.be