Diëtist-studenten leren wat zuurstofverbruik vertelt over de patiënt

Tijdens de COVID-pandemie werd op de intensieve zorgen in onze ziekenhuizen de ‘indirecte calorimeter’ gebruikt om het exacte energieverbruik van patiënten te meten. Zo kan onder- of overvoeding van de beademde patiënt voorkomen worden. De opleiding Voedings- & Dieetkunde van de Erasmushogeschool Brussel is de eerste opleiding in België die nu zo’n toestel heeft aangekocht om haar studenten vertrouwd te maken met deze techniek.

De Q-NRG (van het bedrijf COSMED) vertegenwoordigt de nieuwste generatie van de indirecte calorimeter. Het toestel maakt het mogelijk om op basis van de ingeademde hoeveelheid zuurstof en uitgeademde hoeveelheid koolstofdioxide de individuele energiebehoefte van een persoon te bepalen. Het toestel kan worden ingezet voor zowel beademde als niet-beademde patiënten. De hogeschool investeert €25.000 investeert in het toestel.

De opleiding Voedings- & Dieetkunde wil de diëtist van de toekomst opleiden om de nutritionele zorgvraag van patiënten te optimaliseren. Kennis van dit nieuwe toestel is hierbij een grote meerwaarde.

We zijn fier de eerste opleiding in België te zijn die deze indirecte calorimeter heeft aangekocht. Onze studenten zullen vanaf dit academiejaar in het eerste bachelorjaar kennis maken met de theorie én met het gebruik in de praktijk. Ze moeten in staat zijn om zelfstandig een meting uit te voeren bij een gezonde of zieke persoon. Zo kunnen ze een  diëtistisch advies formuleren en indien nodig de calorie-inname verhogen of beperken. Door onze studenten tijdens hun opleiding kennis te laten maken met de indirecte calorimeter, bereiden wij hen voor op deze innovatieve ontwikkeling binnen hun toekomstige job. (Katrien Van Beneden, opleidingshoofd)

Tijdens de infodag die de hogeschool organiseert op zaterdag 12 september, zullen er voor het eerst demonstraties gegeven worden met dit toestel. Ook worden in het najaar navormingssessies georganiseerd samen met ‘top’dokter prof. dr. Elisabeth Dewaele, diensthoofd Intensieve Zorg in het UZBrussel, zodat diëtisten uit het werkveld de kans krijgen om met dit toestel aan de slag te gaan.

Voor meer info, contacteer: ​ Jan Baudonck, lector, toegepaste dieetleer en casuïstiek: 0493 59 41 89 of Katrien Van Beneden, opleidingshoofd: 0484 629 410.

Over Erasmushogeschool Brussel

De Erasmushogeschool Brussel biedt kwaliteitsvol onderwijs aan zo’n 7000 studenten in een 45-tal graduaats-, bachelor- en masteropleidingen. Geheel volgens onze humanistische missie streven we naar individuele ontplooiing voor iedereen, in vrijheid en wederzijds respect. Als pluralistische instelling zetten we sterk in op het omarmen van diversiteit, het zichzelf permanent in vraag stellen en nieuwe inzichten verwerven.

We zijn verankerd in Brussel en streven naar voortdurende samenwerking met de lokale, nationale en internationale partners. Onderzoek, kunstontwikkeling, dienstverlening en uitwisseling tussen de opleidingen versterken ons onderwijs en verrijken het perspectief.

EhB in een notendop • 2 departementen en 2 Schools of Arts: RITCS en Koninklijk Conservatorium Brussel • 20 professionele bacheloropleidingen • 14 graduaten • 11 academische bachelor- , master- en educatieve opleidingen in de kunsten • Ruim 40 postgraduaten en bij- en nascholingen • 7000 studenten gespreid over 10 campussen.

Erasmushogeschool Brussel
Nijverheidskaai 170,